tiistai 27. elokuuta 2013

Digivire. Kun vain hinnalla on väliä.


Kesäkuussa huomasin Nokia Lumia 920:n hinnan putoavan, joten päätin vaihtaa androidini windows phoneen. Vertasin sitten hintoja vertaa.fistä, ja päädyin tilaamaan tuotteen Digivire.comista. Tuotteen hinta oli tuolloin 409€.



Ensimmäinen pieleen mennyt asia oli se, että toimitus kesti pari päivää luvattua enemmän, se ei kuitenkaan juurikaan haitannut. Toinen asia oli se, että tuotteen laturi ei ole tarkoitettu suomalaisiin pistokkeisiin. Onneksi satuin omistamaan micro USB-laturin. Myös yhtenä vituttavana tekijänä huomasin, että Lumian hinta oli laskenut 50€ siitä päivästä, kun tilasin sen, siihen päivään kun se tuli perillä.

Pakkauksen mukana tullut laturi.

Annoin nuo pikkuseikat kuitenkin anteeksi Digivireelle, enkä ajatellut kirjoittaa niistä täällä blogissa. Mutta se mikä sai sappeni kiehumaan oli kirje, jonka sain viikon kännykän saapumisen jälkeen. Tuotteen hinta oli siis 409€. Kaupassa pystyi valitsemaan maksuvaihtoehdoksi osamaksun, jonka valitsinkin, koska kaupassa ilmoitettiin, että ”maksutapakulu 0€”. Eli hyvältä diililtä kuulosti. No tästä huolimatta minulle tuli SVEA ekonomilta kirje. Se oli sopimus osamaksutilin avaamisesta, johon oli sitten merkitty kaiken maailman korkoja ja tilinavausmaksuja yms

 Tilausvahvistus, jossa luki "Maksutapakulut 0€"
Tästä hämmästyneenä lähetin sitten Digivireelle sähköpostia, ja tiedustelin, että mitä nuo tilinavausmaksut ja korot tarkoittavat, kun maksutapakulujen piti olla 0€.
Sieltä sitten vastattiin, että ” Osamaksusopimus on teidän ja Svean välinen sopimus. Tästä syystä sitä summaa ei näy meidän tilausvahvistuksessa” ja että kaupan ehdoissa oli mainittu näistä kuluista. Lopuksi he vielä suosittelivat olemaan tarkempi, kun tilaan tuotteita verkkokaupoista. Asiakastuen viittaamat kauppaehdot olivat siis kymmenien sivujen mittainen nimellinen höpinä, jota kukaan ei oikeasti lue. Laitoin vaan raksin ruutuun, että ”hyväksyn ehdot”.


 SVEA ekonomin kirje.
Seuraavaksi soitin SVEA ekonomille. Selitin tilanteen, ja tiedustelin, että voisivatko he luopua noista lisämaksuista. Se ei käynyt heille, mutta nainen luurin toisessa päässä ehdotti, että voisin ehdottaa Digivireelle, että he voisivat maksaa minulle tuon erotuksen siitä summasta, mitä joudun maksamaan siihen 409€. Tyydyin sitten tähän ja aloin hiillostaan Digivirettä.
Aluksi tuli mieleen, että Digivireen tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus. Mutta kun tutustuin tähän tarkemmin, tajusin, että he ovat hyvin tarkkaan määritelleen, millaisia tuotteita ei saa palauttaa. Listassa oli mainittu mm. kännykät. En usko, että Digivireellä edes on tuotteita, joita saisi palauttaa.
Otin SVEA-tädin neuvosta vaarin ja lähetin sähköpostia Digivireelle. Ehdotin, että he maksavat minulle tuon erotuksen, ja vetosin siihen, ettei suomen kuluttajalain mukaan kauppaehdot saa olla noin epäselviä. Digivireen asiakaspalvelu jatkoi samalla piilovittuilevalla linjallaan. Pyysin heiltä puhelinnumeroa, johon voisin soitella. Minkäänlaista numeroa en kuitenkaan saanut.
Aloin jo valmistelemaan sähköpostin lähetystä kuluttaja-asiamiehelle, kunnes lähetin Digivireeseen vielä yhden viestin. Turhautuneena heidän toiminastaan lähetin vitsillä viestin, jossa sanoin olevani tunnettu bloggeri ja nettipersoona. Sanoin myös, että heille koituu tästä enemmän epäsuoraa tappiota, jos he eivät maksa minulle tuota SVEA-erotusta.
Suureksi hämmästykseni sain tunnin päästä Digivireeltä sähköpostia. Tapaukseni oli kuulemma siirretty Patrikille, joka asiaa tutkittuaan oli samaa mieltä kuin minä, että nuo kauppaehdot olivat liian epäselviä, ja jopa harhaanjohtava. Hän lupasi, että ”tulemme jatkossa lisäämään tilausprosessiin läpinäkyvyyttä”. Lopuksi hän pyysi minun tilinumeroa ja lupasi maksaa minulle tuon erotuksen. Tästä tuli välitön huutonauruefekti.
Parin päivän päästä sain heiltä sekavan sähköpostin, jossa luki:
”Olemme suorittanut 34,70 € maksun palautuksen.
Tilauksen summa yhteensä: 374,30 €
Tilauksesta maksettu yhteensä: 374,30 €”
En sitten tiedä, mitä tuo 374,30€ tarkoittaa, sillä kännykkä maksoi 409€. Sain kuitenkin 34,70€ tililleni. Minulla ei ole vieläkään tarkkaa käsitystä siitä, kuinka paljon joudun tuolla SVEA:lle maksamaan. Mutta epäilen, että tuo heidän maksama 34,70€ on liian vähän. Ensimmäisen kuukauden erä oli 167,80€ ja toisen 147,90€, joten pahalta näyttää. Voi olla, että joudun olemaan heihin taas kohta yhteydessä.
Tein hiukan taustatutkimusta Digivireestä. Ensimmäinen asia, mikä pisti silmään oli se, että heidän nettisivustonsa ei oli Web Of Trust arvion mukaan luotettava. Yritys on rekisteröity Maltalle, ja heillä on toimistoja mm. virossa. Viroon tuo Patrik nimikin viittasi. Yrityksen jäljet viittaavat konkurssiin yli 500 000 euron verovelkojen takia vedettyyn Magnet-e verkkokauppaan. Uskoakseni Digivire vedetään jossain vaiheessa alas, ja uusi pulju perustetaan entisten tilalle.

WOT-arvio sivustosta.

Verkkokauppana en voi suositella digivirettä. Vaikka tuotteet tulevatkin luotettavasti perille, uskon, että jos kännykkäni hajoaa parin vuoden päästä, en voi enää palauttaa tuotetta Digivireelle takuukorjaukseen. Tuotteet lähetetään Kaukoidästä. Lisäksi digivireestä ostaessasi tuet luultavimmin rikollista toimintaa...

 Lue myös osa 2

6 kommenttia:

  1. Ostin itsekin luurin keväällä Digivireeltä. Mitään huoltoon kelpaavaa takuutodistusta sille ei saa, vain lapun jossa lukee puhelimen malli ja hinta. Digivireen chat-neuvonnasta sanotaan että esim. Sonyn huollot hoitaa SCF-Finland, mutta laite pitää ensin lähettää Digivireelle tarkistettavaksi jossa tietysti todetaan että vika on itseaiheutettu eikä sitä huolleta. Normaalisti vaikkapa Verkkokaupasta tai Elisalta ostetun luurin kanssa asiakas voi itse lähettää takuutodistuksen kanssa laitteen huoltoon ja se hoidetaan kuntoon.

    Digivire sanoo että ostotodistus toimii kuittina ja takuulappuna, mutta puhelimen mukana tulleessa lapussa ei lue mitään myyjän tietoja (firman nimi, osoite, Y-tunnus, ei mitään) eikä puhelimen IMEI-koodia. Eli samalla lapulla voisi kaiketi huollattaa minkä tahansa saman mallisen puhelimen, jos lappu vain olisi jonkin arvoinen..

    Pyysin mailissa muutamaan kertaan oikeaa kuittia jossa nämä tiedot olisi, mutta Digivireeltä läheteltiin aina vain samaa täysin epämääräistä kuittia. Lähettivät myöskin kerran jonkun toisen ihmisen kuitin ilmeisesti vahingossa. Digivire ei maksa Suomeen veroja joten Y-tunnusta tai muita tietoja ei kuiteista löydy eikä tule löytymäänkään.

    Asiakaspalvelu sanoo että puhelimet tulevat briteistä mutta omani ja muiden asiakkaiden kokemusten mukaan toimitusaika on 2-3 viikkoa joka sopii hyvin Hong Kongiin tai Singaporeen. Mistäpä muualtakaan tähän hintaan.

    Tästä voidaan päätellä, että jos saat ehjän laitteen muutaman kympin halvemmalla Digivireeltä niin onneksi olkoon. Jos ongelmia tulee, mitään tukea ei voi odottaa. Toivottavasti tämä pulju katoaa pian.

    VastaaPoista
  2. Ostin myös puhelimen digivireestä, joka lähti tänään palautukseen, koska puhelimessa ei ollut suomen kieltä. Asiakaspalvelusta sanottiin tilausta tehdessäni, että suomenkieli löytyy, eipä vaan ollut. Eikä suomilaturia, adapteri kylläkin.
    Eikä kuittia. Kuitin sain pyytämällä sähköpostiin, eikä siinä toden totta ole myyjästä mainintaa, imei koodista puhumattakaan..
    Matkahuollon kautta lähti palautukseen ja palautuksen yhteydessä huomasin, ettei ko firmaan ole puhelinnumeroa missään.
    Heille kuitenkin tulee jotain reittiä tieto palautuksista (näin minulle aspasta kerrottiin)
    Ikävää, ettei tilatessa tiedä mistä puhelimet tulee, vasta kun tilaus valmis näkyi kohdallani Brittit lähetysmaana.
    Myöskin toimitus takkuili. Puhelin piti olla perjantaina minulla (kuljetusfirman aspa:n mukaan,) mutta oli vasta tiistaina.
    Nähtäväksi jää kuinka kauan saan rahojani odottaa, minulle kerrottiin toisaalla 2-4 pankkipäivää ja toisaalla 2-4 pankkipäivää siitä kun ovat vastaanottaneet palautuksen..seurantakoodilla näen koska vastaanotettu.
    Ja palautuskin olisi maksanut, mutta vastaanottaja saa maksaa..
    Hämyinen firma, hyvät nettisivut ja chat, harmi että törmäsin..
    Ei koskaan enää..

    VastaaPoista
  3. Mikä on digivire? koskaan kuullutkaan.. vain tyhmät lähtee ostaan jotain liikkeeltä joka ei ole yleisesti tunnettu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanooko vertaa.fi tai hintaseuranta.fi sinulle mitään? Digivire on suurimpiä kauppoja näissä, joten katsoisin, että se on yleisesti tunnettu.

      Poista
    2. Katsokaapa mitä hintaseuranta nyt antaa.... :(

      Poista
  4. Digivire on lähestulkoon huijarikauppa jonka osoitekin on Maltalla. Nykyään ei taida edes tarjota enää palvelua suomeksi.

    Myös heidän verkkopankkinapilla maksaminen on huijausta, sillä mukana on OP:n nappi. OP:lta asiaa kysyin ja he vahvistivat että heillä ei ole verkkomaksusopimusta kyseisen kaupan tai heidän maksuoperaattorinsa (Trustly) kanssa.

    Hinnat olivat siis siksi halpoja ettei niissä ollut esim. Suomen arvonlisäveroa ollenkaan. Tämä on tietenkin yritysostajille suurempi ongelma kuin tavallisille kuluttajille.

    VastaaPoista